www.turistika-brdy.cz | www.ohkpb.cz | www.kdno.cz |

Jan Konvalinka: Zóny neklidu

2019-03-29 15:21:24 | Mgr. Jan Konvalinka ©

V posledních týdnech rezonuje příbramskou společností téma parkování. Přímo to souvisí se zaváděním různobarevných zón, jejichž hlavním posláním a účelem je, na rozdíl od rozšířeného a na sociálních sítích podporovaného názoru, že jde o šikanu a vykořisťování obyvatelstva, řešení neutěšené situace s parkováním.

Foto

Místostarosta Příbrami Mgr. Jan Konvalinka.
(Foto Mgr. Jaroslav Hodrment ©)

Historická doba pokročila a lidé se ve většině případů mají lépe, než se měly generace před nimi. Pro někoho ubylo jistot („byla práce, bydlení pro mladé a mlíko za tři padesát“), ale zase přibylo možností, jak se svým životem naložit, zejména pak, jak sebe a svou rodinu ekonomicky co nejlépe zabezpečit. V dřívějších dobách bylo vlastnictví automobilu projevem blahobytu. Pamatuji si, jak mi táta říkal, že v roce 1984 kupoval Škodovku za 55.000 Kčs, a že na ní šest let spořil. Takových Škodovek (Trabantů, Wartburgů a Žigulíků) stávalo tehdy v ulicích jen pár. Když už se nějaká rodina zmohla na vůz, tak to byl vůz jediný, který v rodině byl. Dnes je situace jiná. Auta jsou daleko dostupnější. Nejlevnější pojízdné ojetiny se dají pořídit za jeden průměrný plat a nejobyčejnější nové auto za jeho desetinásobek. Není pak divu, že naše ulice připomínají dálnici D1 v pátečním odpoledni.

Ulice města Příbrami rozhodně nebyly dimenzovány na taková kvanta aut. Ani při projektování nejnovějších částí města se nepředpokládalo, že počet aut poroste tak závratnou rychlostí. Zajímavým faktem je i to, že se auta postupně zvětšují. Ti z vás, kteří se někdy pokoušeli zaparkovat například v garážích Národního divadla v Praze, mi dají za pravdu. Kam se dříve vešla stodvacítka plnící úlohu rodinného vozu, má problém se vlézt dnešní malé auto.

Dovolím si lehce kontroverzní názor. Zvažme situaci, kdy si člověk bydlící ve městě a nevlastnící ani garáž či soukromé stání, koupí vůz běžné velikosti. Tím pak na ulici zabírá obdélníkový prostor o výměře cca 10 m2. Manželka také potřebuje jezdit, tak se pořídí menší městské auto a najednou je potřeba dalších třeba osmi metrů čtverečních městského pozemku. U domu, kde bydlí třeba třicet takových rodin najednou potřebujeme více než pět set metrů čtverečních na parkování.

Užíváte-li například městský (i soukromý, to je jedno) nájemní byt, musíte platit nájemné. Je pak logické užívat městský pozemek bezplatně? Nevím. Jak k tomu třeba přijde člověk, který vlastní domek se zahrádkou a parkuje „na svém“. Něco ho stál pozemek a něco ho stojí daň z nemovitého majetku. Co třeba ti, kteří si koupili garáž nebo garážové stání? V důsledku na tom můžou být hůř než někdo, kdo nechává vozidlo na ulici, která katastrálně náleží městu. Nechci zbytečně vyvolávat vášně, ale zkusme se na věc podívat i takhle.

Trochu delší oklikou se dostávám k tomu, co chci říci. Snáší se na nás kritika za to, že rozdělujeme ulice do parkovacích zón. Někdo říká, že u toho nepřemýšlíme, jiný poukazuje na to, že se z lidí snažíme prostřednictvím parkování vytáhnout další peníze, které použijeme k bůhví čemu. Není pravda ani jedno. U nastavení parkovacích zón přemýšlíme až dost. Konzultujeme s odborníky na dopravu a pro inspiraci si jezdíme do jiných měst v republice. Pozorujeme, vyhodnocujeme a zvažujeme situaci v každé ulici. Vytvoření jedné parkovací zóny je pak dost zdlouhavý administrativní proces plný připomínkování. Nejsme neomylní, a tak jako mistr tesař, i my se občas sekneme a uděláme chybné rozhodnutí. Krom toho, že pak čelíme kritice občanů i opozičních politiků, otevíráme i prostor pro diskusi. Hledáme argumenty a cesty, jak nastavit zóny tak, aby měly očekávaný přínos pro obyvatele. Hledáme způsoby, jak to udělat, nehledáme důvody, proč to nejde nebo proč by se s tím mělo počkat. Čekat totiž není proč a na co.

Parkovací zóny, jsou-li optimálně nastavené, mají smysl. Přinesou v důsledku řád a větší klid. Nakonec bude více místa k zaparkování. I když to má stát nějaké peníze (v modré zóně dvě stovky za měsíc pro rezidenta). Bude to znít nepopulárně, ale postupně nás opouštějí časy, kdy všechno bylo všech a zdarma. Bohužel, bohudík, každý, jak uváží.

Co s těmi vybranými penězi bude? Budou příjmem města a vrátí se zpět k občanům v podobě výstavby parkovacích míst a zlepšení dopravní infrastruktury paušálně. Poslouží jako základ pro budoucí investice do parkovacích domů, které naše město žalostně potřebuje. Jeden známý politik kdysi prohlásil, že o peníze jde vždycky až v první řadě. V případě našich „zón neklidu“ je tím hlavním záměrem úprava parkovacích poměrů ve městě a předejití kolapsového stavu, ke kterému by v horizontu několika málo let nutně došlo.

Parkování v Příbrami je takový nekonečný příběh. Ještě se k němu hodně bude psát, hodně nadávat a bude přerozděleno hodně politických bodů. Přál bych si, abychom se na věc pokusili dívat trochu rozumněji s alespoň malinkou snahou o pochopení argumentů protistrany.

Mgr. Jan Konvalinka,
místostarosta Příbrami


Mgr. Jan Konvalinka ©


Tato diskuse již byla ukončena.
Autor:Honza B. Vloženo: 2019-04-03 09:36:44 IP: 109.72.3.***
A co jsme se dozvěděli ? Článek o ničem.Tohle opravdu bude potřeba dotáhnout. Palec dolu.
Autor:Jana Šťastná Vloženo: 2019-04-03 09:26:07 IP: 217.63.121.***
Parkovací zony mají sloužit k regulaci parkování, to znamená k vyhnání aut z centra na periferii. Navýšení ceny na všech parkovištích není regulace. Takto zóny slouží pouze k plnění obecní kasy. To nepochopení principu regulace spolu s neochotou radnice investovat a neustále čekat na čerpání dotací nás uvrhlo do dlouhodobé patové situace.
Autor:IT Vloženo: 2019-04-02 19:10:41 IP: 176.62.232.***
Zruste ten úžasný barák "Cil" u Křížku a máte parkovací dům jak hrom.Mamince vysvětlím,ze peníze co vyberete za parkování na invalidech nutné potřebujete.Kolik to asi dělá,treba za mesic,mi určitě nereknete.
Autor:Gru Vloženo: 2019-04-02 00:33:42 IP: 176.62.232.***
Mohl bych poprosit pane místostarosto o vysvětlení proč je parkoviště u hřbitova Hvězdička zpoplatněno více než třeba parkoviště ve Fibichově? Pochopil bych, že cena směrem dále od centra bude klesat, ale zde je to přesně obráceně. To má za následek, že parkoviště u hřbitova je prázdné neustále (kromě nezpoplatněných míst) a naopak ve Fibichově je stále plno. Tam by měla být cena dle mého názoru vyšší, aby zde řidiči stáli kratší dobu a docházelo k vyšší obrátkovosti (rodiče pro děti ze školy, lidé za nákupy do Pražské ap.)
Autor:L. Řezáč Vloženo: 2019-04-01 15:02:11 IP: 109.72.0.***
Ok, s náměstím s Vámi naopak já souhlasím úplně, doprava by zde měla být minimálně, včetně parkování. Takové změny se zatím (myslím), nechystají. Je potřeba širší diskuze o místech a problémech, kde není řešení dvě, tři parkovací místa a kde z logiky není ani možné zpoplatnění za účelem možnosti stání rezidentů. Stejně tak je potřeba řešit P+R parkoviště. Pokud by generel zafungoval jak píšete, hlavně pak možnost celkové změny koncepce dopravy, pak sem s ním a už se těším. Jsem v tomto skeptik, ale rád budu překvapený. Ale zatím mi nevadí, naopak podporuji drobné změny typu sem pár míst přidělat, tady něco zpoplatnit nebo změnit režim. Uvidíme, která cesta se osvědčí a jak to za zbývající 3,5 roku radnice vymyslí a dotáhne (myšleno úředníci i vedení).
Autor:Richard Hadač Vloženo: 2019-04-01 14:02:07 IP: 194.213.41.***
L Řezáč: Tak nějak s Vámi souhlasím i nesouhlasím. Určitě se problém nevyřeší tím o čem píšeme, stejně jako se nikde z čista jasna na toto nenajdou finance. V záležitosti Generelu s Vámi však nesouhlasím a to z několika důvodů. 1. Zpracovával by (alespoň doufám) specialista - dopravák - se zkušenostmi právě v této problematice. 2. Do celé problematiky by vnesl nadhled. 3. Pracoval by na základě analýz, průzkumů a s daty (i výhledovými). 4. Tím, že by se jednalo pravděpodobně o člověka "zvenčí", tak může do návrhu přinést i naprosto "revoluční" nápady nezatížené tzv. "místní deformací". 5. Může přijít i s celkovou změnou koncepce, kdy se např. dozvíme, že celou koncepci MHD lze řešit naprosto jiným způsobem (možná i za menší peníz), celkovou koncepci parkování formou zón ano, ale jinak a jinde apod. Jen tím chci hlavně říci, aby se pokud možno minimalizovaly kroky, které jsou nevratné či s obtížemi popř. za vysokých nákladů (jako příklad uvedu podle mě nevhodně umístěné parkoviště uprostřed TGM - jsem velmi rád, že s podařilo zrealizovat takovým způsobem, kdy za naprosto minimálních nákladů může dojít k zrušení a "zcelistvení" plochy, horší je to již ve vztahu k případnému parkování po obvodu náměstí - hlavní problém celého TGM byla minimální snaha o vytěsnění silnice I. třídy z náměstí a snaha o náhradní koncepční dopravní řešení). Vidíte a už jsem zase u té koncepce nebo chcete-li vize.
Autor:L. Řezáč Vloženo: 2019-04-01 13:12:39 IP: 109.72.0.***
A generel dopravy. Ano, mluví se o něm hodně, a celkem dlouho. A někdo to tu v diskuzích psal. Co se stane: Přijede projektant + další dva pracovníci a budou nějakou dobu, pravděpodobně alespoň půl roku, brouzdat po městě, ptát se lidí, počítat, ptát se na úřadě - SOSH, MP, TS, investice, vedení města. Pak to hodí do 50 stránkového elaborátu, ze kterého vyplyne na 48 stránkách to, co tu píšete Vy, co tu píší i další a co už se tak nějak ví. Nic přece nebrání tomu postupné kroky dělat.
Autor:L. Řezáč Vloženo: 2019-04-01 13:03:49 IP: 109.72.0.***
Prostor garáží mezi Lekem a Korunou - pozemkově problém, město vlastní jen malou část a stále zde stojí garáže. Patro na Rynečku - dlouhodobě se hovoří (nejen o patře). Parkoviště Leko - pro Novák ok (když jsou zde akce, je uzavřené pro kamiony). Novák jako takový má problém pouze při opravdu velkých akcích, běžný provoz pokryje okolí bez problému. Gen. Kholla už probíhá. Zjednosměrnění - uvažuje se, někde už proběhlo, určitě cesta, kterou se snad půjde. Kostky za HZS možnost zajímavá (pozemky?). Patro v Šachtení určitě možnost - peníze.. Boženy Němcové nerozumím. A o tom to přece je (a je to dobře) - aby každý přišel s nějakým nápadem a řeklo se, co je možné, kde je problém. A to, mám pocit a i informace, se právě děje. Vezměme půl miliardy a za dva roky je problém téměř vyřešen. Postaví se šest, sedm parkovacích domů, upraví se parkoviště, napumpuje se více peněz do MHD (+ bude se tlačit na kvalitu vozového parku). Teď se zkrátka dělají takové úpravy, na které jsou peníze a které jdou udělat co nejrychleji, aby se problému ulevilo. Protože přebytečné desítky, stovky milionů město nemá a míst, kam je potřeba peníze dát, je o dost více, není asi potřeba jejich výčet. Třeba kompletní výměna veřejného osvětlení - která by ve výsledku šetřila energie i opravy toho současného, by stálo desítky milionů (někde jsem četl cca 150mil.). Ale to Richarde moc dobře víte, že rozlousknout to není jen tak..
Autor:Richard Hadač Vloženo: 2019-04-01 10:07:40 IP: 194.213.41.***
Generel dopravy - základní to dokument k vyřešení městské dopravy - se nekoná, jde se tedy cestou systému okamžitých nápadů. Zóny – jsou řešením, ale musí být řešením koncepčním a to bez celkového pohledu, analýz, průzkumů atd. nebudou. Aby mě někdo nenařknul, tak pár námětů k zamyšlení (mělo by být spíše tedy k zamyšlení pro generel, ale budiž). Propojit Koperníkovu s Jineckou (zastávky MHD + parkoviště). Parkoviště Fibichova - rozšířit + dopravně napojit na Jineckou. Prostor u rampy vedle vlakového nádrží - možnost vybudování P+R parkoviště. Na Rynečku přidat patro na velkém parkovišti s vjezdem z Průběžné ulice. Prostor garáží mezi Lekem a Korunou - možnost parkoviště + podchod pod tratí - bezpečné napojení pěší na sídliště (historicky zde podchod byl). Flusárna - vyřešení jako celek (parkoviště pro Novák apod.) - v žádném případě ne pro nákladní vozidla - dle licence mají parkovat jinde a mají určeno kde. Prostor za "kostkami" mezi HZS a 7. ZŠ - možnost parkoviště pro Novák. Gen. Kholla - výrazně zvýšit počet parkovacích míst komplexní úpravou. Drkolnovské parkoviště v Šachetní ulici - zdvojnásobit kapacitu přiděláním patra. Drkolnov - Družstevní ulice - vybudovat parkování (u bývalé "kyslíkárny"). Zkapacitnit parkování v prostoru křižovatky ulic Žežická x Jana Drdy. Zkapacitnit parkování v ulici B. Němcové. Zamyslet se nad koncepcí dopravy a zauvažovat o "zjednosměrnění" některých ulic (namátkou - Jungmannova, Alšova, Smetanova, Pod Haldou, Gen. Kholla tzv. "severní Čechy", "jižní Čechy" ...). Posoudit trasování některých linek MHD + zvážit opětovné zavedení linky na Březové Hory Husovou ulicí – celkově se zaměřit na MHD, aby nejen jezdila v novějších autobusech (určitě chvályhodné, ale není všespásné), ale aby byla především funkční a „použitelná“ (toto se nám dle mého názoru dlouhodobě nedařilo a nedaří). Toť jen výseč námětů a nápadů, třeba se někdo přidá a třeba někdo se tím bude zabývat.
Autor:Jan Konvalinka Vloženo: 2019-04-01 08:23:35 IP: 109.72.0.***
Dobrý den všem diskusním přispěvatelům. Děkuji za slova podpory a za konstruktivní myšlenky. Pokusím se odpovědět tak nějak souhrnně. - Možná nebylo v 80.letech 20.stol. auto takovým přepychem, jak píši (pro naši rodinu ano), ale rozhodně trvám na tom, že aut bylo méně, a že v posledních letech jejich počet výrazně stoupá, což se podepisuje na stavu parkování v Příbrami. - Zóny mají smysl, jsou-li dobře nastaveny. Netvrdím, že se nám to na první dobrou všude daří. Jsem rád, že od občanů jdou, kromě nadávek, i rozumné návrhy. Toho si cením. - Téma parkovacích domů je věčné. Jejich výstavbě se nevyhneme. Otázkou je, kromě toho, kde vzít peníze na výstavbu, i to, v jakém režimu je pak provozovat. Pustit tam kohokoliv, kdo zaplatí, nebo jen místní? - Určitě by nebyla špatná informace o počtu vozidel vs. počtu obyvatel ve městě. Bohužel bychom si museli vystačit s údajem o registrovaných vozidlech v databázi a o počtu obyvatel dospělého věku s bydlištěm na území města. Bylo by to lehce nepřesné, ale rozhodně zajímavé číslo. - Na konec – Tondo, za jeden průměrný plat skutečně nelze koupit auto v perfektním stavu. Psal jsem o nejlevnější pojízdné ojetině.
Autor:S930 Vloženo: 2019-04-01 06:50:24 IP: 109.72.5.***
Zajímavá by byla informace jakým tempem roste množství aut v Příbrami v porovnání s tempem nárůstu obyvatel. Také by neškodila informace o zastavěné ploše (obytné) a počtu obyvatel v Příbrami.
Autor:S930 Vloženo: 2019-04-01 06:48:21 IP: 109.72.5.***
Tonda: tu jistotu si máte možnost zaplatit vyhrazeným stáním. Obávám se však že je to nad Vaše finanční možnosti (vzhledem k tomu, že uvádíte ochotu platit 200,-Kč měsíčně). Jinou jistotu parkování nikdy a nikde nedostanete (tedy vyjma vlastnictví garáže).
Autor:tonda Vloženo: 2019-03-31 18:19:22 IP: 176.98.110.***
Pěkný večer možná že jsem nasekal nějaké chybičky, ale na druhou stranu pochopte muj příspěvek.Zpoplatni se parkoviště a potom nezaparkujeme.Jsem pro platit třerba 200 Kč za místo měsičně,ale chci mit jistotu, že přijedu z práce kolem 15.00hod. a chci zaparkovat.U nás na Rynečku si auta odstavi v 06.00 ho i dřív nastoupi do busu na Prahu,to se týká i uředniku kolem na OS a Uřadu práce.Co potom máme dělat.Poradte.
Autor:Honza Vloženo: 2019-03-31 09:27:34 IP: 95.120.59.***
Ajaj Tondo, nechtěl jsem se vás osobně dotknout. Ale možná vám ušlo, že pan místostarosta Konvalinka tím svým názorným příkladem se nám snaží říci zhruba to, že během pár let počet aut v Příbrami radikálně vzrostl, a tudíž jsou tu potíže s parkováním, o kterých je dobré diskutovat a které je třeba řešit. Možná nebyl názorný dost. Pro člověka, který dokáže nasekat tolik pravopisných a slohových chyb, že přemýšlím, jak je něco takového vůbec možné dokázat. A kde je ten váš konstruktivní návrh na řešení parkování? Zatím od vás kromě toho vašeho útočného frfňání žádný nevidím...
Autor:tonda Vloženo: 2019-03-30 18:22:24 IP: 176.98.110.***
Pene Konvalinko poradte te mě kde koupit auto za průměrnou mzdu v perf. stavu.dik
Autor:tonda Vloženo: 2019-03-30 18:20:02 IP: 176.98.110.***
pane Honzo fakt supr příspěvek a co jste udělali vy mladší? nevim kolik Vám je ale dokážete akorát tak prudit.Co jste dokazali? atd.S930 .Tehdejší radnice s panem Vackem mFuksou Řihákem? Tenkrát jste je volili, nebo vaši rodiče.Ty kecy o domově duchodcu fakt trapný.
Autor:S930 Vloženo: 2019-03-30 15:02:00 IP: 86.49.224.***
Souhlasím s Honzou, Pavlem, Světoběžníkem vyjma toho slintání. Jsem starší generace, nicméně nic není zadarmo a v dnešní době ano to parkování. O parkovacích domech toho bylo již řečeno hodně, ale nikdo se nemá k realizaci.....kdyby se tak našel soukromník, který by postavil a pak vybíral koruny. Copak by asi příbramští říkali ? Jinak příklad z Plzně pecka, funkčnost naprosto v pohodě
Autor:Kolemjdoucí Vloženo: 2019-03-30 11:31:59 IP: 109.72.12.***
Moc pěkný článek, za mne palec nahoru.
Autor:Světoběžník Vloženo: 2019-03-30 08:13:59 IP: 105.80.120.***
Souhlas s Honzou a Pavlem. Podívejte se např. na plzeňské Kryté parkoviště Rychtářka. Do centra Plzně je to 5 - 10 minut pěšky, kapacitu má 397 míst, vyjma mimořádné akce je zde prakticky vždy volno, cena je 10 Kč/hodina a 60 Kč/12 hodin, funguje i přes noc. Toto parkoviště naprosto radikálním způsobem vylepšilo parkování v Plzni. Předpokládám tedy, že vybudování poměrově adekvátního parkovacího domu (domů) bude zásadní také pro Příbram.
Autor:Pavel J. Vloženo: 2019-03-30 07:58:12 IP: 95.105.59.***
Ano, souhlasím s Honzou. A je jedno, jestli v parkovacích domech budou parkovat domácí, přespolní, úředníci, lidi kteří si potřebují něco vyřídit ve městě. Zkrátka vzniknou nová parkovací místa, hodně parkovacích míst. Jako je tomu už teď například na novém parkovišti u nemocnice. Tam se místo skoro vždycky najde a těch nějakých 15 korun mně nezabije, hlavně když nemusím jezdit jako kre..n po ulicích a kolem parkovišť a zoufale hledat místo, kam bych se mohl nacpat.
Autor:Honza Vloženo: 2019-03-30 07:42:48 IP: 95.120.59.***
Nadávat, kritizovat, urážet, to starší generace ovládá ještě z dob reálného socialismu. Vidím to kolem sebe. Až vy vážení si budete v domově důchodců slintat na košili, tak my mladší budeme muset řešit to, co jste vy vyřešit nedokázali. Já osobně jsem hlavně pro radikální zvýšení parkovací kapacity města urychlenou výstavbou zpočátku alespoň dvou parkovacích domů, to by dle mého názoru opravdu hodně pomohlo. Pokud to nové vedení radnice dokáže, palec nahoru.
Autor:Petr Vloženo: 2019-03-29 22:05:15 IP: 176.98.110.***
Pane Konvalinko, mám garáž v domě, bohužel před domem si nezaparkuji(zákaz zastavení) a i když bych si rád koupil na parkovišti vzdáleném 80m od domu rezidentní kartu, nemohu, nejsem ve vyjmenovaných popisných číslech. Tomu opravdu neříkám koncepce parkování. Chápu, že se za parkování musí platit, ale to rozlišení na rezidenty a nerezidenty, na základě vyhlášky považuji za nešťastné. Chápal bych určení dle nějaké vzdálenosti, nebo přiřazení k nejbližšímu parkovišti. Prosím přizvěte si odborníky a nesnažte se znova vynalézat vynalezené a zkoušet slepé uličky.
Autor:tonda Vloženo: 2019-03-29 18:03:49 IP: 176.98.110.***
Dobrý večer pane Konvalinko.dám 200 za mesic to není problém, ale mám záruku že zaparkuji.asi ne.Příbram 3 Ryneček.Dáte jako město záruku?Jste trochu bokem o cenách vozidel. Koukám že vy na radnici nevite jaké jsou ceny aut. Nesrovnájte Trabanty škodovky v roce 1984 jsem jsem škodovku koupil za dvacku..v pohodě.Vaz 2101 02 taky za tu cenu.Dám navrh jedno auto zdarma auto navíc druhé zpoplatnit. Co vy na to.Mikdy nebylo nic zdarma.
Autor:J.D. Vloženo: 2019-03-29 17:12:47 IP: 109.72.7.***
v 80 letech vlastnit automobil nebyl žadný blahobyt.....auto vlastnila skoro každá rodina....a v Příbrami byl již tehdy problém s parkováním, přestante psát nesmysly pane zatupiteli a začněte pracovat pro lidi....
Autor:Franta Vloženo: 2019-03-29 16:49:38 IP: 109.72.7.***
......již v roce 1984 byl problém s parkováním Škodovek, Trabantů atd, specíelně v oblasti Křížáků....všude ve světě se řeší parkování v podzemí, v parkovacích domech v centrech měst i na periferii. Každý rád zaplatí za klid, bezpečnost a pohodlí při parkování. A to je úkol zastupitelů ,kteří jsou placeni z našich dání, zajistit !!!!

Podporujeme

Divadlo Antonína Dvořáka Příbram a Kino Příbram
MHD Příbram - jízdní řády

Aktuální jízdní řády najdete ZDE.

REKLAMA

Starožitnosti, antik Chod

© Mgr. Jaroslav Hodrment
Webhosting a domény od GIGASERVER.CZ
Právní doložka